=

Életmód

A fiatalság forrása

Rengeteg reklám szól a fiatalság megőrzéséről, amelyet krémek által érhet el az ember – mondja a reklám – de mégis a leghatásosabb fiatalító elixír az alvás. Egy pihentető vagy mély alvás minden feszültségre megoldás. Testünk regenerálódik, ráncaink kisimulnak, és új emberként ébredünk.

Alvás

Alvás

Semmi sem pihentetőbb, mint egy jó alvás, melynek időtartama személyenként változó. Egészségügyi szempontból mindenképp ajánlott a napi 8 óra alvás, de sokaknak ennél többre vagy kevesebbre van szükségük. Általában a fiataloknak van nagyobb alvásigényük, amely akár 9-10 órát is jelenthet. Szükségük is van rá, hiszen teljesíteniük kell az iskolában, amelyhez megfelelő energia kell. Egy jó alvás mindenen segíthet. Immunrendszerünk ekkor regenerálódik a legjobban, szervezetünk növekedési hormont bocsát ki, a zsír anyagcseréjét is szabályozza, sőt a sebeket is gyógyítja. Csökkenti a nátha kialakulását, segíti a fogyást, és ami a legfontosabb, hogy fiatalít! Megfelelő alvással a szem alatti karikák is csökkenek, jobban tudunk koncentrálni, tudatosabb döntéseket tudunk hozni, nem leszünk feszültek és álmosak. 

Azonban sok ember szenved álmatlanságban vagy egyszerűen csak rosszul alszik. Ezzel azonban kockáztatják lelki és fizikai egészségüket, amely súlyos betegségek kialakulásához vezethet a későbbiekben, mint cukorbetegség, elhízás, szív – és érrendszeri panaszok. Ha valaki csupán rosszul alszik, és ennek aránya elenyésző, nem kell félnie komoly mellékhatásoktól. Azok viszont, akik komoly álmatlanságban szenvednek, jobb, ha minél előbb orvoshoz fordulnak, mert szervi okokra is visszavezethető a tünet, mint elégtelen pajzsmirigyműködés, szívritmus zavar vagy vesebetegség. Álmatlanságunkat számos tényező okozhatja: 

  • depresszió 
  • betegség 
  • stressz, munkahelyi vagy családi problémák 
  • különböző környezeti tényezők, mint gépjárműzaj, horkolás stb. 
  • nyugtalanság, aggódás valaki/valami miatt
  • kevés a testünkben lévő melatonin nevű alváshormon 

 

Étcsokoládé

Étcsokoládé

A jó alváshoz azonban számtalan módszert kipróbálhatunk, ezzel is segítve szervezetünket a megfelelő működés eléréséhez. Ha a természetes gyógymódoknál döntünk, akkor ajánlott 4-5 darab diót elfogyasztanunk naponta, amely növeli szervezetünkben a melatonin termelődését.  Lefekvés előtt ne együnk sok és nehéz ételt, mert így nehezebben tudunk elaludni, de a mézes vagy vaníliás tej, az étcsokoládé vagy a banán kifejezetten segít az elalvásban, mert L-tryptophan ingerületvivő anyagot tartalmaznak. Figyeljünk oda a szoba levegőjére, szellőztessünk gyakran és éjszakára hagyjuk résnyire nyitva az ablakot, ha nincs túl hideg. Ne tartsunk túl sok növényt a szobában, mert a napközben felvett széndioxidot párologtatják. Ágyunk kényelmére is oda kell figyelnünk. Legyen kemény és egyenletes felületű. A párnánk is legyen kemény és vékony, elhelyezkedése pedig simuljon hozzá a nyakszirtünkhöz. Ne használjuk sok párnát, mert reggel igen kellemetlen nyak – és hátfájásra ébredhetünk. 

Ha mégis a gyógyszerek és a tabletták mellett döntünk, nagyon óvatosak legyünk, hisz az altatók szedése függőséget is okozhatnak. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy az altatótabletták hosszú időn keresztül való szedését mellőzni kéne, hiszen csak károsítja szervezetünket. 

Végezetül, de nem utolsó sorban, éjszakai alvásunkat kiegészíthetjük délutáni sziesztával. Egy-két óra szundítás nagyon hatékony és a belső óránknak is jót tesz. Gondoljunk csak az óvodásokra. Mindig kötelező az ebéd utáni alvás, bár sok gyerek nem szereti, inkább játszana. Bármelyik módszer mellett is döntünk, ne feledjük el, fiatalságunknak és belső nyugalmunknak teszünk eleget.

 

 

 

 

Lemák Ági

 

 

Címkék: , , ,