=

Karrier

Kiégés a munkában, előzzük meg!

Soknak járnak úgy munkahelyükön a sok stressz és a különböző érzelmi fizikai mentális megpróbáltatások következtében, hogy a kiégés áldozata lesz. Egyre jellemzőbb ez manapság, de a leginkább veszélyeztetettebbek azok, akik humán szolgáltatásokkal foglalkoznak. A folyamat vége lehet valamilyen függőség (alkohol, vagy drog), de akár öngyilkosság is.

KiégésStressz ellen testmozgás, vagy egy kis wellness, akár otthon is!

A kiégés oka nagyon összetett, de szerepet játszik:

  • az elismerés hiánya ( mind anyagi mint mentális)
  • hosszú munkaidő
  • nagy felelősség
  • egyedül lét a munkahelyen munkából fakadóan
  • munkáról való visszajelzés, szakmai tapasztalatcsere
  • maga a személyiség is kiváltó ok lehet
  • vezetőség segítő-motiváló jelenlétének hiánya

Ami a legjellemzőbb a kiégésre, hogy az érintett személy kiábrándulttá, cinikussá, negatív szemléletűvé és ez kihat nem csak a munkájára, hanem az egész életére. A személy folyamatosan fáradt és még egy kis pihenés után se jön rendbe. Mindet feláldoz a munkáért, mert megfelelési bizonyítási kényszerrel küszködik, miközben ezt nem kaphatja meg és emellett saját mag szükségleteit teljes mértékben elhanyagolja. A személy a kiégési folyamat előrehaladtával egyre frusztráltabb és idegesebb, kifejezetten stresszes. A kiégés során sokan ott is hagyják a munkát, ami ezt kiváltotta belőlük.

A kiégés folyamata visszafordítható, de minden szakaszában más kezelés segíthet. Eleinte a valóságos helyzetre való összpontosítás, az irreális elképzelések, célok átformálása a feladat. Utána szakmai képzések, csapatépítő tréningek segítenek az elszeparáltság ellen és a szakmai tapasztalatcsere hiányát betölteni. Később fontos a pozitívumokra koncentrálni, csak úgy térhet vissza a személy a kiégésből, a végén pedig már csak az segíthet, ha új, reális célokat tűz ki a szakterültén.

Mint mindent a kiégést is megelőzni legjobb, de ehhez természetesen nem csak az egyénre van szükség, hanem környezetére is, munkahelyére is:

  • önmegismerésKiégés
  • idealisztikus elképzeléseket, az irreális célkitűzések elhagyása
  • tudni kell távolságot tartani munkánktól
  • relaxáció, meditáció
  • napi rutin, időbeosztás, munka és magánélet elkülönítése
  • szabadidő kihasználása, kikapcsolódás, mozgás
  • csapatépítő tréningek

Címkék: , , , ,