=

Lélek

Stressz – korunk népbetegsége

A stressz sajnálatos módon szinte az egész Föld lakosságát érinti, kevés olyan ember van, aki azt mondhatja, hogy nem szokott stresszelni. 

A stressz manapság nagyon sok embert érint, ugyanis tipikusan új, úgynevezett „urbanizációs betegség”. Okozója a rohanó életformánk, a határidők, áremelések, dugók, a tömeg, a zaj, úgy érezhetjük, szétforgácsolódunk a hétköznapokban. Testünk nem tud alkalmazkodni a folyton változó körülményekhez.

A testmozgás nagyban segít a stressz leküzdésben!

A stressz egy orvosi szakkifejezés, a szervezetnek az ingerekre adott nem specifikus válasza. Manapság nagyjából a „folyamatos feszültséggel” vagy a „tartós idegességgel” társítjuk. A tartósan fennálló stressz akár komoly egészségkárosodást eredményezhet, mivel gyengíti a szervezet ellenállóképességét.

Stressz

 

 

 

 

 

 

 

Sok esemény okozhat stresszt:

  • Börtönbüntetés
  • Eladósodás
  • Életkörülmények megváltozása
  • Ellentétek mennyel, anyóssal, apóssal
  • Foglalkoztatás megváltoztatása
  • Házasságkötés
  • Házastárs munkába áll vagy nyugdíjba megy
  • Karácsonyi előkészületek
  • Közeli barát halála
  • Nyugdíjazás
  • Szokások megváltozása
  • Tanulmányok megkezdése, befejezése
  • Változás az anyagi helyzetben
  • Viták a főnökkel
  • Zavarok a nemi életben
  • Stb.

StresszA stressz kezelése, enyhítése:

  • Kognitív eljárásokkal: A kognitív viselkedésterápia abban próbál meg segíteni az embereknek, hogy azonosítsák az olyanfajta stresszorokat, amelyek fizikai tüneteiket okozzák, és hogy megváltoztassák azokat a módszereket, amelyekkel megküzdenek ezekkel a helyzetekkel.
  • Társainktól jövő segítség: A barátok és család enyhíti a stresszt és így stressz okozta betegségeke is. Meg tudjuk velük osztani mi bánt, így elmondjuk, ami lelkülket nyomja, így ha csak egy kisit is, de jobban érezzük magunkat. Önértékelésünket védik, felvilágosításokat és tanácsokat adnak, társaságot nyújtanak, és elvonják figyelmünket a szorongásról.
  • Természetgyógyászati eljárások segítségével: Egyesek szerint a kineziológia segít a különböző okokból tartósan fennálló stresszhelyzet, feszült állapot kezelésében.
  • Cselekvéses módszer::Jó módszer arra, hogy kiadjuk felesleges energiáinkat a testmozgás. Azért is jó és ajánlatos stresszes időszakban mozogni valamit, mert így a mozgás alatt nem gondolunk arra, hogy épp vitáztunk főnökkel, vagy, hogy hogyan illeszkedjünk be új munkahelyünkre. Az agy e funkciója kikapcsol és még el is fáradunk alaposan, így nem a gondnokra koncentrálunk.  Egy másik jó módszer még a relaxáció. 

Címkék: , ,